Sierpień 19, 2019 / by Anna Bartodziejska

Gdy lęk zawładnął Twoim życiem…

Czy masz czasem wrażenie, że zaraz dostaniesz zawału, udusisz się, przewrócisz lub zemdlejesz? Masz przeczucie, że dręczy Cię jakaś poważna choroba? A może unikasz miejsc publicznych w obawie przed utratą kontroli nad własnym ciałem lub lęk wywołuje w Tobie konkretna rzecz, miejsce, sytuacja? Jeśli na któreś z tych pytań odpowiedziałeś twierdząco oznacza to, że zmagasz się z lękiem. Nie jest to jednak zwyczajny lęk, taki jaki zazwyczaj przeżywają ludzie w rekacji na sytuacje codziennego życia. Twój lęk prawdopodobnie wymknął się spod kontroli i zaczyna przeszkadzać Ci w normalnym funkcjonowaniu. Jakie są rodzaje lęku i jak sobie z nim poradzić – o tym słów kilka. 

Czym jest lęk?

Lęk może pojawiać się w różnych postaciach i z różną intensywnością – od uczucia niepokoju po napady paniki (kołatanie serca, dezorientacja, przerażenie). 

  • Lęk niezwiązany i atak paniki – nie jest powiązany z żadną konkretną sytuacją, pojawia się „niewiadomo skąd”. Może przeistoczyć się w spontaniczny napad paniki. Jeśli doświadczasz conajmniej czterech objawów z poniższych oznacza to, że doznałeś ataku paniki :
    • Skrócenie oddechu
    • Kołatanie serca
    • Drżenie lub dygotanie
    • Pocenie się
    • Dławienie się
    • Nudności lub dolegliwości żołądkowe
    • Odrętwienie
    • Zawroty głowy lub zaburzenia równowagi
    • Poczucie obcości samego siebie lub oddzielenia się od siebie
    • Uderzenia gorąca lub zimna
    • Lęk przed umieraniem
    • Lęk przed popadnięciem w obłęd lub utratą panowania nad sobą
  • Lęk sytuacyjny/fobicznylęk sytuacyjny to lęk, który pojawia się w rekacji na konkretną sytuację, na ogół jest niewspółmierny do zagrożenia bądź nierealistyczny np. odczuwasz silny lęk przed jazdą samochodem, wizytą u lekarza, rozmową z nieznajomymi. Kiedy możemy mówić o lęku fobicznym? Gdy zaczynasz unikać konkretnych sytuacji tzn. całkowicie rezygnujesz z jazdy samochodem, wizyt u lekarza lub rozmów z nieznajomymi. 

Czy i jak można sobie poradzić z lękiem? 

Zaburzenia lękowe zazwyczaj łatwo poddają się oddziaływaniom psychoterapeutycznym i dobrze rokują. Jest szereg działań, które możesz podjąć aby zmniejszyć uciążliwość objawów a z czasem pozbyć się ich zupełnie. Z mojego doświadczenia wynika, że najlepszą metodą pracy z pacjentami z zaburzeniami lękowymi jest wykorzystanie elementów psychoterapii poznawczo-behawioralnej. Razem ze swoim terapeutą krok po kroku poznasz techniki radzenia sobie podczas ataków, dotrzesz do źródła lęku i oswoisz go. Odzyskasz kontrolę nad swoim ciałem i głową oraz lepiej zrozumiesz siebie. 

A co możesz zrobić już teraz? 

W zwalczaniu stresu i lęku bardzo pomocna jest praca z ciałem. Postaw więc na relaksację w formie, która będzie dla Ciebie najbardziej atrakcyjna. Mogą to być zajęcia jogi, medytacja czy słuchanie muzyki relaksacyjnej. Ważne abyś skupiał się wówczas na swoim ciele, odczuciach z niego płynących. Polecam zacząć od ogólnodostępnych nagrań z treningami relaksacyjnymi Jacobsona lub Schultza – wykonywane codziennie, już po dwóch tygodniach przyniosą pierwsze efekty. Zapewnij sobie codziennie przynajmniej 30 minut dla siebie, kiedy nikt nie będzie Ci przeszkadzał, załóż słuchawki i podążaj za głosem z nagrania. Warto znaleźć takie nagranie, w którym głos podający instrukcje będzie kojący i przyjemny w Twoim odbiorze, jeśli takiego nie znajdziesz możesz spróbować nagrać swoją instrukcję, lub poprosić o to kogoś bliskiego.

A już teraz, kończąc czytać ten wpis zrób pierwsze ćwiczenie, zajmie Ci to tylko 5 minut:

Lęk jest nieodłączną częścią naszego życia, jednak gdy zaczyna przejmować kontrolę nad naszym życiem potrzebna jest pomoc. Pamiętaj – lęk można oswoić, nie musisz czuć się wobec niego bezsilny. 

Bibliografia: Bourne Edmund J., „Lęk i fobia”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011

LEAVE A COMMENT

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *